Het grootste en meest inspirerende NETWERK-event op het gebied van aanbestedingen

National Tender Day – het jaarlijkse evenement voor de Overheid en het Bedrijfsleven

Het grootste en meest inspirerende event op het gebied van aanbestedingen komt er weer aan. De National Tender Day vindt dit jaar plaats op woensdag 22 november 2023.

Om overheden en ondernemers samen te brengen en te leren van elkaar organiseert Aanbestedingskalender dit jaar voor de zevende keer de National Tender Day! Een bijeenkomst met inspirerende sprekers en parallelsessies. U zult antwoorden krijgen, maar ook geïnspireerd worden door nieuwe onderwerpen en besproken zaken.

Het thema van dit jaar is bekend: hoe beslechten we de kloof tussen de overheid en het bedrijfsleven? Deze dag wordt in goede banen geleidt door Michiel Vos. Als jurist en journalist is hij niet bang om kritische vragen te stellen en taboes te doorbreken.

Bedrijven en overheden hebben andere doelstellingen, maar komen samen bij aanbestedingen. Ze hebben verschillende werkwijzen en manieren van communiceren. Het goed van elkaar weten wat de knelpunten zijn is dan ook essentieel voor een succesvol aanbestedingsproces.

Al meer dan 800 deelnemers gingen u voor
Tijdens de eerste zes edities van de National Tender Day mochten we al meer dan 800 inschrijvers en inkopers/aanbesteders begroeten. Ook tijdens deze zevende editie krijgt u weer veel praktische tips en handige adviezen die u direct kunt gebruiken om effectiever te worden bij aanbestedingen. Ook dit jaar vindt de National Tender Day plaats bij Hotel Van der Valk in Utrecht.

Dagvoorzitter

Michiel Vos

Journalist, Amerika-correspondent en jurist

Michiel is expert op het gebied van ondernemerschap, politiek, Amerika, cultuur en geschiedenis. Als dagvoorzitter van de National Tender Day 2023 is hij niet bang om een kritische noot toe te voegen, scherpe vragen te stellen en taboes te doorbreken.

Dit is de netwerkdag waar vraag en aanbod op gebied van inkopen en aanbesteden elkaar ontmoeten.

Peter van Ree, Gemeente Den Haag

Goed georganiseerd en met passie ervaringen gedeeld. Veel tips gekregen en deze zijn ook bruikbaar.

Eigenaar, MKB organisatie

Goed georganiseerd, met een relevant programma voor zowel de opdrachtgever als inschrijver.

L. Bens, Witec

Goede combinatie van ophalen kennis en netwerken!

Inkoper, Rijksoverheid

Goede organisatie en mooie, interessante en leerzame presentaties. Goed gedaan.

Bidmanager, Landelijke Cateraar

Ik ging er redelijk onbevangen en onvoorbereid naar toe maar ging met veel inspiratie en nieuwe inzichten terug naar huis. Zeer geschikt voor brede doelgroepen. Inkopend of aanbiedend, MKB en Enterprise.

Dennis Koorn, Dialoggroep

Inspirerende en interactieve dag met veel tips!

Tineke Luca, Boertien Vergouwen Overduin

Top georganiseerd. Goede sprekers en het verrijkt je kennis.

Aat Gelderblom, Prometheus Informatics BV

Tijdens de National Tenderday heb ik nieuwe inzichten gekregen en geleerd om de opdrachtgever anders te benaderen. Zeer leerzaam, interactief en veel nieuwe contacten opgedaan. Volgend jaar ook komen.

Dick Oosthoek, Directeur Stichting Groenkeur

Breed palet aan relevante onderwerpen, gebracht door gedreven en enthousiaste inleiders. En interessante workshops!

Hans Versluijs, Hans Versluijs Senior Consultant AeroVision

Waarom deelnemen?

  • Uitdagend programma voor opdrachtgevers/inkopers en inschrijvers/het bedrijfsleven.

  • Programma samengesteld op basis van de input van de 140.000 gebruikers van Aanbestedingskalender.nl.

  • Keuze uit 9 aansprekende parallel sessies.

  • Inspirerende keynote speakers.

  • Voor zowel inkopers als inschrijvers interessant.

Deze en vele andere onderwerpen komen aan bod:

  • De samenwerking tussen de overheid en de ondernemer

  • Hulp van AI bij tenderprocessen

  • Jurisprudentie en aanbestedingsrecht

  • Innovatie bij aanbestedingen

  • Hoe beide partijen goede tenderteksten kunnen schrijven

Ontvangst met koffie of thee.

Dagvoorzitter Michiel Vos zal als dynamisch discussieleider de National Tender Day in goede banen te leiden!

Hij opent deze editie van de National Tender Day samen met twee keynote speakers:

Richard Lennartz Transparantie
Als Directeur van de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) is Richard Lennartz gespecialiseerd in het doorgronden van complexe vraagstukken. Hij houdt van een intensieve samenwerking, die leidt tot praktische oplossingen. Hiermee is hij de aangewezen persoon om de dag te starten over ons thema “hoe beslechten we de kloof tussen de overheid en het bedrijfsleven”.

Fredo Schotanus Minder drempels onder de drempel
Als hoogleraar Public Procurement aan de Universiteit Utrecht doet Fredo onderzoek naar effectieve publieke inkoop. Tijdens deze keynote duikt hij in de wereld van de inkoop onder de drempels, en bespreekt hij zowel de pijnpunten als de kansen die hierin liggen. 

Na deze verfrissende opening gaan we er een mooie netwerkbijeenkomst van maken met mooie presentaties en parallelsessies waaruit u kunt kiezen.

Tijd om bij te praten met koffie of thee en wat lekkers.

Keuze uit drie sessies:

  1. Daan VersteegDe wet en regelgeving
  2. Tessa AmmerlaanVan 100 naar 3 pagina’s
  3. Kim SchofaertsVoor beginnende inschrijvers: leer de basis

Scroll naar ‘Parallelsessies’ voor meer inhoudelijke informatie over de sessies.

Een uitgebreid lunchbuffet met grote diversiteit aan koude en warme gerechten, vers gebakken broodsoorten, diverse luxe vleeswaren, vers gemaakte salades, fruit en meer. Ter afsluiting kunt u kiezen uit een selectie huisgemaakte desserts. Uiteraard wordt er onbeperkt koffie, thee, melk en vruchtensappen geserveerd.

Keuze uit drie sessies:

  1. Joost FijnemanSamen leren innoveren
  2. Ben Bugter5 oorzaken waarom er weinig inschrijvingen zijn en hoe te voorkomen
  3. Roeland UmansDuidelijke teksten zijn het toverwoord!

Scroll naar ‘Parallelsessies’ voor meer inhoudelijke informatie over de sessies.

Keuze uit drie sessies:

  1. Rogier RijkersAI: wat kan ermee en hoe kan het u helpen bij tenderprocessen?
  2. Daniëlle KleijwegHet MVOI plan – Wij kopen een betere wereld!
  3. Han Kettenis & Edward Kudding – Het opstellen van een succesvol tenderteam

Scroll naar ‘Parallelsessies’ voor meer inhoudelijke informatie over de sessies.

Tijd om bij te praten met koffie of thee en wat lekkers.

Interactieve sessie door keynote spreker Martin Kniest, over het samenwerken met de overheid als sociaal ondernemer: Martin weet als geen ander hoe u als sociaal ondernemer samenwerkt met de gemeente. Bij Matz Carwash werken zestig mensen, van wie meer dan 90 procent met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onder hen statushouders, ex-verslaafden en Wajongers, ook is elke afkorting uit het autismespectrum vertegenwoordigd. Prima werknemers, mits goed begeleid. Martin vertelt graag hoe u tot de beste samenwerking komt.

Hierna blikken we terug op de dag en de belangrijkste stellingen worden besproken door Michiel, Kim en een aantal sprekers.

Onder het genot van borrelhapjes en een drankje napraten met uw collega’s en andere deelnemers. Ook veel sprekers zijn hierbij nog aanwezig.

Ronde 1

  1. Daan Versteeg De wet en regelgeving
    Hoofdonderwerp: Nieuwe wetgeving die er aankomt voor klagen en de commissie van aanbestedingsexperts. Bedoeld om de kloof tussen inschrijver en aanbestedende dienst te verkleinen
    daarnaast recente belangrijke jurisprudentie.
  2. Tessa AmmerlaanVan 100 naar 3 pagina’s
    Veel organisaties zijn gewend om aanbestedingen te beschrijven op vele pagina’s. Aanbesteden met Uitgangspunt 3 A4 is bedoeld om de administratieve lasten bij (Europese) aanbestedingen te verminderen. Het idee is om aanbestedingen niet langer te beschrijven op vele pagina’s en te voorzien van stapels bijlagen. De focus komt meer te liggen op de bedoeling van de opdracht. Juist door de essentie in begrijpelijke taal te beschrijven op ongeveer 3 A4’tjes. Hierdoor worden aanbestedingen ook voor kleinere ondernemingen toegankelijk. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Wat betekent dit voor de aanbestedende dienst en wat betekent het voor de inschrijver? Tessa neemt u mee in deze snel groeiende wijze van aanbesteden.
  3. Kim Schofaerts Voor beginnende inschrijvers: leer de basis
    Nog nooit ingeschreven maar wel kansen zien? De overheid als klant, die werkt anders dan het bedrijfsleven. Wat zijn die verschillen en waar en hoe begint u met overheidsopdrachten? Wat zijn Europese aanbestedingen en waar vindt u ze? Kim legt de basis uit en geeft u inzicht in de wijze waarop de overheid werkt.

Ronde 2

  1. Joost Fijneman – Samen leren innoveren
    Een betere relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, wie wil dat nou niet? De twee partijen lijken meer op elkaar dan ze denken. Als u echt wilt samenwerken en samen mooie resultaten wilt boeken. Hoe? Dat legt Joost uit. En op welke wijze u kunt innoveren tijdens het contract, ook dat komt aan bod.
  2. Ben Bugter – 5 oorzaken waarom er weinig inschrijvingen zijn en hoe te voorkomen
    Er zijn 5 factoren die statistisch bewezen leiden tot minder inschrijvingen. Bovenaan de lijst: de “holiday tender”. In deze sessie vertelt Ben wat dat is en welke andere factoren zorgen voor minder of juist meer inschrijvingen. Ook gaat hij in op de andere zaken die de communicatie tussen opdrachtgevers en aanbieders moeilijk maken, of juist kunnen verbeteren. Dit wordt toegelicht aan de hand van aansprekende, en soms ook wel verrassende, praktijkvoorbeelden. Tijdens deze interactieve sessie bespreekt u deze voorbeelden met de andere deelnemers, om zo samen tot oplossingen te komen.
  3. Roeland UmansDuidelijke teksten zijn het toverwoord!
    Antwoord geven op de vraag lijkt makkelijker dan het is. Als inschrijver wil u immers vertellen hoe goed u bent en waarom de aanbestedende dienst voor uw oplossing moet kiezen. Zo moet het niet, maar hoe dan wel?
    Als opdrachtgever wilt u duidelijk zijn, maar ook niet alles prijsgeven. Want de inschrijver moet antwoord geven op de oplossing die wordt gezocht. Maar wordt het dan duidelijk voor de inschrijver?
    Roeland legt zowel de inschrijver als de opdrachtgever uit hoe u de beste tender teksten schrijft die antwoord geven op de vragen van de aanbestedende dienst of de opdrachtgever handvatten om de juiste antwoorden te krijgen. Wat moet u juist wel doen en wat juist niet.

Ronde 3

  1. Rogier Rijkers AI: wat kan ermee en hoe kan het u helpen bij tenderprocessen?
    AI, Chat GPT. De termen vliegen u om de oren. Wat is het en hoe kunt u het inzetten in zowel uw salesproces als aanbestedingen? Wat zijn de valkuilen en wat zijn de voordelen? Rogier neemt u mee in de digitale wereld en komt met mogelijkheden hoe AI u kan helpen bij tenderprocessen.
  2. Daniëlle KleijwegHet MVOI plan – Wij kopen een betere wereld!
    Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI): Gemeente Rotterdam doet het. MVOI gaat over samen impact maken, over nieuwe keuzes, over leiderschap! MVOI dient de nieuwe norm te worden. Met het programma ‘Wij kopen een betere wereld!’ zet programmamanager Daniëlle Kleijweg in op de verduurzaming van aanbestedingen.
  3. Han Kettenis & Edward Kudding – Het opstellen van een succesvol tenderteam
    Han deelt zijn inzichten en best practices, waarbij de focus ligt op hoe u de juiste mensen betrekt en een strategie ontwikkelt die past bij de unieke behoeften van uw organisatie. De interactieve sessie zal inzichtelijk zijn, en ruimte bieden voor het beantwoorden van uw specifieke vragen.

Sprekers

Michiel Vos

Journalist, Amerika-correspondent en jurist

Michiel is expert op het gebied van ondernemerschap, politiek, Amerika, cultuur en geschiedenis. Als dagvoorzitter van de National Tender Day 2023 is hij niet bang om een kritische noot toe te voegen, scherpe vragen te stellen en taboes te doorbreken.

Martin Kniest

(Sociaal) Ondernemer en Aanjager

Martin is o.a. bekend van de documentaireserie ‘De Wasstraat’. Volgens hem verdient ieder mens een gezonde werk- & leefomgeving én een goed inkomen.

Kim Schofaerts

Aanbestedingsprofessional met een maatschappelijke missie

Kim heeft honderden inschrijvingen uit uiteenlopende branches begeleid, zowel vanuit de opdrachtgever als de inschrijver. Ze geeft daarnaast veel trainingen en is bestuurlijk actief.

Richard Lennartz

Directeur Rijksinkoopsamenwerking

De Rijksinkoopsamenwerking (RIS) koopt in voor verschillende ministeries binnen de overheid. Richard is gespecialiseerd in het doorgronden van complexe vraagstukken en het bedenken van praktische oplossingen.

Roeland Jan Umans

Strategisch adviseur, copywriter, coach

Roeland heeft als conceptdenker en copywriter veel ervaring met het creëren van strategieën. Hij weet als geen ander hoe je de beste tender teksten schrijft, die inspelen op de wensen van de inkoper.

Fredo Schotanus

Hoogleraar Public Procurement Universiteit
Utrecht & Adviseur Significant Synergy

Fredo voert onderzoek uit naar duurzame, innovatiegerichte, sociale en effectieve publieke inkoop. Hij heeft veel praktijkervaring binnen de zorg, mobiliteit, Rijksoverheid en gezamenlijke inkoop.

Rogier Rijkers

Manager Innovatie BeNeLux bij Infopro Digital

Rogier heeft meer dan 25 jaar ervaring in digale transities bij kennisintensieve bedrijven. Momenteel werkt hij voor InfoPro Digital aan een nieuw platform dat alle overheidsopdrachten in Europa bundelt en gericht naar klanten brengt.

Joost Fijneman

Expert Aanbesteden en Programmamanager Duurzaamheid bij CROW

Joost heeft zich de afgelopen 20 jaar vanuit verschillende rollen ingezet voor een betere relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Twee partijen die volgens hem niet veel van elkaar verschillen, en die elke klus kunnen klaren als het lukt om echt te gaan samenwerken.

Ben Bugter

Specialist scherp inkopen in het sociaal domein
Ben ondersteunt al jaren gemeenten en regio’s, maar ook zorgaanbieders bij aanbestedingen en subsidie tenders. Daarnaast heeft Ben ervaring op uiteenlopende terreinen, zoals: re-integratie, Arbo-dienstverlening, inburgering, onderwijs, startersadvies, schoolboeken, Jeugdzorg en Wmo.

Tessa Ammerlaan

Inkoopadviseur bij Rijksinkoopsamenwerking (RIS)

Tessa is Inkoopadviseur bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks-relaties. Ze begeleidt Europese en onderhandse aanbestedingen voor meerdere ministeries. Daarnaast is Tessa kennisambassadeur, o.a. over het thema “Aanbesteden op uitgangspunt 3A4”.

Daan Versteeg

Advocaat-Partner Rozemond Advocaten
Daan is al ruim 15 jaar gespecialiseerd in het aanbestedingsrecht. Als advocaat adviseert en procedeert hij voor zowel bedrijven als de overheid.  Naast zijn werk doceert hij aan de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Ook is hij politiek actief voor het CDA, waarbij hij zijn kennis en kunde van het (Europees) recht inzet.

Han Kettenis

Aanbestedingsspecialist,
directeur / founder Tenderkoers

Han heeft ruim 15 jaar ervaring in het inschrijven op verschillende soorten aanbestedingen, in diverse branches. Hij begeleidt veel MKB organisaties die willen inschrijven op Europese en onderhandse opdrachten.

Edward Kudding

Directeur Kudding & Partners
Edward en zijn team van 35 trainers verzorgen opleidingen en trainingen op het gebied van sociale veiligheid. Dit doen zij voor professionals binnen de sectoren Zorg, Onderwijs en Publieke Taak, zowel in Nederland als daarbuiten.

Daniëlle Kleijweg

Programmamanager MVOI bij de
Gemeente Rotterdam

Daniëlle is programmamanager Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen. Zij zet in op het verankeren hiervan, zodat we structureel bewust kiezen voor verduurzaming. 

Ondernemer last-minute

575
  • Normale prijs voor ondernemers is € 675,-
  • Elke extra deelnemer van dezelfde organisatie ontvangt € 50,- korting
  • ABK klanten ontvangen € 50,- korting

Overheid last-minute

475
  • Normale prijs voor de overheid is € 525,-
  • Elke extra deelnemer van dezelfde organisatie ontvangt € 50,- korting
  • ABK klanten ontvangen € 50,- korting

Speciale actie!

Kom met 4 en betaal voor 3!
  • Niet geldig icm andere kortingsacties
  • Geldig voor zowel ondernemers als inkopers

Alle prijzen zijn exclusief btw (indien van toepassing voor u) en inclusief lunch, consumpties, hapje en drankje na afloop en een certificaat van deelname. U ontvangt de ABK klantenkorting indien u een betalende ABK gebruiker bent. De ABK klantenkorting en de extra deelnemerskorting voor meerdere personen van dezelfde organisatie gelden niet voor vroegboek aanmelders. De kortingsacties zijn niet cumuleerbaar.

Praktische informatie

Locatie

Van der Valk Hotel – Winthontlaan 4-6 in Utrecht

Contact

Mocht u nog verdere vragen hebben over de dag of het programma? Neem daarvoor contact op met de organisator Gert Fiat - 085 - 760 57 57 of gebruik onderstaande contact button en stel uw vraag!